abroadoverload.reismee.nl

wereld van verschil

HOI!

Ik zit nu een maand in Birmingham, en ik had veeeel eerder moeten beginnen met een blog schrijven want ik heb behoorlijk wat te vertellen. Ik weet niet waar ik moet beginnen dus ik ga het maar opdelen in thema's.

Accommodatie

Onze accommodatie is super fijn. De kamers zijn fijn, we hebben allemaal een eigen badkamer en alles is goed geregeld. De mensen van de receptie en beveiliging zijn heel behulpzaam en altijd bereid je te helpen. Ik had een keer een probleem met mijn heater ( bleek gewoon dat ik nog een knop moest indrukken) en binnen 5 minuten stond er iemand aan mijn deur. Toen hij wegging bood hij nog aan om mijn oud papier naar beneden te brengen. Hoe lief is dat!

De eerste week was er een politieagent die beneden stond om alle nieuwe studenten te helpen. Hij gaf ons een soort dopje dat je op je fles kan doen tijdens uitgaan, zodat je niet gedrogeerd kan worden. Ook gaf hij ons zijn email adres zodat we kunnen mailen als er iets is.

Ik zit nu nog op de gang met 6 Britse meiden, maar ik ga verhuizen naar een andere gang. Mijn huisgenoten zijn namelijk nogal luidruchtig. Ik heb meerde malen meegemaakt dat ze tot diep in de nacht aan het zingen en schreeuwen zijn. Verder is de keuken een enorme rommel, en heb ik 'ruzie' gehad met een huisgenoot over een cupboard. Daarom ga ik verhuizen, en daar heb ik heel veel zin in. Ik ga naar Nicki en Tessa verhuizen, en zij zijn nog meer georganiseerd dan Marie Kondo. De mensen die mij goed kennen weten dat ik dat niet bent ( understatement). Maar nu moet ik dus wel, wat stiekem erg fijn is.

Er zit een pub 2 minuten van onze accommodatie vandaan, wat ondertussen onze stamkroeg is geworden. Elke dinsdag is er een cocktail night, elke donderdag is er een pubquiz en één keer in de maand is het karaoke night. We zijn er dus vaak met flink wat internationale studenten te vinden.


School

Jeetje mineetje, wat hebben de Engelse een andere schoolcultuur dan wij in Nederland zeg. Dat was gelijk de eerste dag wel duidelijk. Er zijn een paar dingen die me elke dag weer opvallen:

  1. studenten komen standaard een halfuur te laat. Dit gebeurt in Nederland ook, don't get me wrong, maar meestal kan er dan nog wel een 'sorry' vanaf. Geloof me, hier niet. Het liefste slaan ze de deur nog keihard achter zich dicht én gaan ze meteen met hun mobiel in de weer. 45 minuten te laat is trouwens ook niet zeldzaam. Blijf dan gewoon thuis.
  2. sportkleding is blijkbaar een schooluniform? Ik denk dat het overgrote deel van de studenten een sportbroek/ sportlegging draagt. Het liefst nog met doorschijnende elementen erin. Als je al in je chilloutfit naar school gaat, dan ben je vast niet van plan om hard te werken. Je jas aanhouden is trouwens ook best normaal. Nou is dit wel echt een pet peeve van mij, mijn leerlingen moeten dit niet doen in mijn les.
  3. zie het punt hierboven: de intrinsieke motivatie bij de studenten is opvallend laag. In de tweede week gaven wij als internationale studenten al meer antwoord dan de Engelse. Het kan natuurlijk ook zijn dat ze geen antwoord durven te geven, dat heb ik niet aan ze gevraagd.
  4. het respect voor docenten is niet heel erg aanwezig. Het valt me echt op dat studenten moeite hebben met luisteren naar de docenten. Nou moet ik ook zeggen dat de docenten het ook niet altijd even handig aanpakken, ze mogen best wat duidelijker zijn en hun grenzen aangeven.

Tot nu toe ben ik nog niet enthousiast over de vakken die ik volg, en ik denk ook niet dat het gaat komen. Maar dat maakt niet uit, ik doe mijn best en zie waar het schip strand.

Nu even iets positiefs: we worden hier ontzettend goed en vriendelijk opgevangen door het personeel. De eerste week hebben we een rondleiding door de hele school gehad en de projectleiders ontmoet. Ik weet dat als er iets zou zijn ik zeker weten goed geholpen zou worden.

--> hou het nog even vol, je bent bijna klaar met lezen!! <--


Verhalen

Oke, goed, er zijn een aantal dingen die gebeurd zijn waar ik wel van sta te kijken. Ten eerste hebben we in de eerste week van ons verblijf hier een dakloze man zien doodgaan ( waarschijnlijk). Ik stond met Tessa en Nicki te wachten op bus 14 ( wat lang kan duren want ze doen niet echt aan een bus schema hier), toen we opeens een doffe klap hoorde. Er was een man op de grond gevallen. Eerst dachten we dat iemand gestruikeld was, maar dit was dus niet het geval. Er stond een andere man in paniek bij te roepen "wake up man! wake up!" terwijl hij verwoed aan de man begon te schudden. Ik stond op het punt om 112 te bellen, maar een ander meisje was dat al aan het doen. Gelukkig was de man op zijn zijkant gevallen, dus hij lag al goed. Het enge was dat hij niet meer leek te ademen, en hij begon ook langzaam maar zeker blauw te worden. Ook gaf hij over. Na een tijdje kwam onze bus eraan, en ik wilde eigenlijk blijven, maar er was al een andere meneer bij die wist wat hij moest doen. We stapte in de bus, en toen we langs reden zagen we dat deze man hem aan het reanimeren was. Ik vond het best heftig om te zien. Sowieso zijn er hier ontzettend veel daklozen. Dit wist ik wel van vorige trips naar de UK, maar als je dit elke dag ziet is het toch best confronterend.

Als je dacht dat Oss de stad van de messentrekkers was, ben je nog niet in Birmingham geweest. Hier een artikel over wat er recent allemaal is gebeurd wat betreft steekpartijen: https://www.birminghammail.co.uk/news/midlands-news/aston-university-campus-stabbing-what-15897599

Zoals beschreven zijn er in 12 dagen 3 tieners doodgestoken. Ook is er gisteren een student neergestoken, helemaal niet ver bij ons vandaan. Zondag is er een internationale student overvallen en bedreigt met een mes. Normaal ben ik iemand die niet zo snel bang is en denkt dat het allemaal wel goed komt, maar ook ik durf nu niet meer alleen over straat. Helemaal omdat het op straten gebeurt waar wij elke dag overheen lopen. Wat zonde is, want ik hou ervan om alleen door de stad te struinen.



Random

verder zijn de wonderen de wereld nog niet uit: ik sport!! we hebben een abonnement bij de lokale sportschool afgesloten en we gaan nu drie keer per week. Ik moet zeggen dat dit best goed bevalt... had ik eerder moeten doen hahah.

Het lijkt nu alsof ik het hier helemaal niet leuk heb, maar dit is niet waar. Ik heb het heel erg naar mijn zin en zit goed op mijn plek, Ik moest alleen even alles van me afschrijven.

Nu stop ik met mijn blog schrijven anders lezen jullie niet meer, maar ik ben nog niet klaar dus:

tot de volgende keer!!!


liefs Ninaxxxx

Reacties

Reacties

Nancy

Dear Nina,
I loved reading every word of your "blog". You certainly had a lot of interesting stories to share. I can imagine that you want to move to another hall in the "dorm"; I had to laugh at your description of your friends being more organized than Marie Kondo! I was surprised to read about the "school culture" and that the motivation levels and respect for the teachers were so low. I had a totally different "beeld" of the British university system. Be careful in Birmingham; as you wrote, it is not the safest city in the world. Just use common sense and don't go out alone at night. I heard that your dad and Grete are coming over to visit you soon. That will be so much fun! Go out to your local pub with your dad! He can be such a fun guy! I hope that despite your critical eye, you are enjoying this experience. It is certainly an eye opener! I am looking forward to reading your next blog. I loved this one! Big hug, Nancy

Rinny

Kom je terug als geoefende sporter?;-) Leuk om je belevenissen te lezen!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!